Ivo Peterka

Skutečně je obraz Islámu špatný jen kvůli jeho démonizaci?

2. 08. 2015 9:36:06
Přečetl jsem si článek na Respektu http://www.respekt.cz/politika/jak-se-siri-nenavist-pripad-islam-v-cr-nechceme . Autor - dovolím si tipovat že muslim - se zabývá rozborem toho, jak se podle jeho představ šíří odpor k Islámu.

Tedy přesněji autor mluví o šíření nenávisti. Samozřejmě se snaží ukazovat, že odpůrci jsou nenávistní, nechápou podstatu Islámu a článek se snaží ty nejaktivnější či nepopulističtější odpůrce dehonestovat. Nicméně říká se, že nejdůležitější je vlastní zkušenost. Tuto zkušenost jsem si udělal sám přečtením "svaté" knihy Islámu. A na základě této knihy jsem si na toto náboženství udělal názor. Tento jsem napsal i do komentáře pod článkem, ale buďto jako nezajímaví, nebo rovnou jako nevhodný tento názor nebyl přidán.

Na iDnesu si často lidé stěžují na mazání příspěvků. V porovnání s Respektem je ale iDnes ještě stále svobodná platforma - tam se vybírají do komentářů jen ty, které připadají jako "zajímavé" redakci. A tak si zde dovolím zveřejnit komentář, který pro Respekt zajímavý nebyl. I když nevím, jestli tady na iDnesu by mi ho nesmazali díky použití vulgárního slova, kterému se ovšem v daném kontextu nedalo vyhnout.

Při čtení článku jsem si vzpomněl na české přísloví "upleť z hovna bič" (vulgární slovo v tomto přísloví je, takže se mu nevyhnu). Korán jsem si přečetl proto, abych se dozvěděl, z čeho vlastně Islám vychází. Byl jsme zhnusen tím, jak nenávistná je to kniha (kromě toho, že je těžké ji číst jak kvůli jazyku, tak kvůli neustálému opakování manter typu "alláh je milosrdný" - celý Korán by při významově stejném obsahu mohl mít cca poloviční velikost). Ale řekl jsem si budiž, je-li Islám náboženství jako každé jiné, třeba nechápu to, že všechny náboženské knihy bych jako agnostik vnímal jako nenávistné. Přečetl jsem si tedy pro porovnání biblický Nový Zákon. Kromě okrajového faktu, že slohem je Nový zákon v porovnání s Koránem beletrie, tak to podstatnější je, že na mě na rozdíl od Koránu v žádném případě jako kniha šířící nenávist nepůsobil. Je-li základní kniha daného náboženství sama o sobě nenávistná, pak těžko lze zajistit, aby samotné náboženství nenávistné nebylo. Přesněji lze to zajistit jedině nedostatečnou znalostí této knihy mezi věřícími. Docela pak rozumím tomu, co říká Mona Walter v tomto videu: https://www.youtube.com/watch?v=xnWuF-wl18w . Zatímco v rodném Somálsku byli všichni sice oficiální muslimové, ale nebyli nábožensky nesnášenliví, de-facto proto, že neznali Korán, po uprchnutí do Švédska uprchlíci začali Korán číst a tím se i začali radikalizovat.

Neustále nám vnucují, že bez osobní zkušenosti s Islámem o něm mnoho nevíme. Když si však jeho základní knihu přečtu a udělám si na něj názor na základě přečtení té knihy, tak je to patrně zase špatně. Doufám, že tu ještě stále máme tolik svobody, že bez ohledu na to, co si o mém názoru kdo myslí, mohu stále tento názor zveřejnit. Možná, že už brzo se dostaneme do stavu podobnému tomu, který tu panoval před rokem 1989. Moc bych se nedivil, kdyby se v EU během pár let začalo zavírat pro názor.

Mimochodem blíže jsem muslimy poznal dva (to neznamená, že jsem jich nepotkal víc). Jeden byl muslim jen proto, že se tak narodil. Jinak na nějaké příkazy z Koránu evidentně kašlal. Druhý obhajoval středověké tresty v Islámu. Čili ano, každý muslim je jiný, ale po mé zkušenosti s jejich "posvátnými" texty vidím zásadní problém už v základních textech této víry. A mimochodem k odporu k Islámu podle mě přispívá i politická koreknost. Říct něco nehezkého o Islámu prostě není v těch správných "pokrokových" kruzích "in".

Autor: Ivo Peterka | karma: 35.19 | přečteno: 1208 ×
Poslední články autora