Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hubnu, hubneš, hubneme, všichni z toho blbneme.

A máme to tady. Nový rok se blíží a s ním i novoroční předsevzetí mezi nimiž je evergreenem "zhubnu". Zatímco nyní v televizi ještě stále vidíme reklamy na vánoční nabídky sladkostí, už koncem roku lze očekávat zvýšenou intenzitu reklamy na preparáty pro zaručené zhubnutí. Po novém roce pak budou praskat sportoviště ve švech díky novým předsevzeťákům, kteří to zpravidla do tří týdnů zabalí. A nakonec ti, kteří opravdu chtějí zhubnout si zaplatí dietologa, protože ten ví, jak správně zhubnout. Ano, ví to, ale drtivá většina lidí by si ho platit nemusela. Jde jen o naši hloupost. No a že zhubnout jde - o tom přidám svou amatérskou trošku do mlýna.

Můj příběh začíná návštěvou lékaře za účelem preventivní prohlídky. Na konci lékař ještě řekl: "Ještě si vás zvážím ... hmm 103kg, to už je obezita." No, pravda, poslední dva roky jsem se moc nehýbal a z mých devadesáti kilo to šlo nějak nahoru. Asi bych měl trochu změnit jídelníček a začít se zase pravidelně hýbat. Ostatně to, že mi velikost kalhot narostla na 38 asi fakt není úplně v pořádku.

Protože to bylo v sychravém podzimu a i když velmi rád jezdím na kole, tak ne v zimě, začal jsem s běháním. Pravidelně aspoň třikrát týdně. Zpočátku to byly tři kilometry, pak pět, potom osm a nakonec dvanáct (z pražských Modřan do Bráníku a zpět). Kila šla pomalu, velmi pomalu dolů, ale šla. Nakonec jsem narazil na hranici 95kg a níž už to nechtělo jít. A to i když jsem běhal častěji než třikrát týdně. Jediný výsledek byl, že jsem byl unavený.

Přišla chvíle na dvě zásadní věci:

  • Zrevidovat jídelníček
  • Zamyslet se nad tím, proč ani zvýšení pohybové aktivity nevedlo k dalšímu hubnutí.

První krok byl velmi jednoduchý. Vůbec jsem neměnil skladbu jídel. Udělal jsem jen dvě podstatné změny. První byla úplné vynechání sladkých limonád (cola, mirinda a další limonády s hezky vytvořenou barvou) a jejich nahrazení ředěnými (1:4) 100% džusy. Časem zjistíte, že i takto naředěný džus je stále velmi sladký a že jeho chuť vnímáte lépe, než když ho pijete neředěný. Další bylo omezení čokolády. Stačilo o půlku z  50g na den (např. jedno balení ledových kaštanů) na 25g na den (půl balení téhož). To byla veškerá změna jídelníčku, kterou jsem udělal. Nemusel jsem po vzoru doktory Cajthamlové vyplenit celou lednici. Beztak bych u paní doktorky neuspěl - másla na rohlíku se vzdát prostě nedokážu. Ostatně v margarínech jsou na rozdíl od másla konzervanty, látky regulující kyselost a barviva proto, aby to vypadalo jako máslo, ale hlavně mají vesměs příšernou chuť.

Druhý krok byl zajímavější. Říkal jsem si jak je možné, že výsledkem intenzivního běhu je nikoliv ztráta hmotnosti, ale pouze větší únava. Jak jsem se dopátral, problém je v tom, že při intenzivní zátěži si tělo bere energetický zdroj hlavně z cukrů, a ty poté buďto doplníte, nebo se cítíte o to víc unaveni. Proto vás například od tak intenzivního sportu, jako je squash, budou bolet svaly a budou se posilovat (a třeba vám i formovat postavu), příliš však nezhubnete. Vzpomněl jsem si, jak mi kamarád říkal, že by nikdy neběhal tak rychle, kdyby si nepořídil sporttester. Sporttester je zařízení, které vám měří aktuální tepovou frekvenci a její kontrolou vám umožňuje držet zátěž v aerobním pásmu, kdy se při dlouhodobé zátěži spalují především tuky. Koupil jsem tedy sporttester, nastavil příslušné tréninkové pásmo a rozeběhl se na svoji obvyklou 12km trasu. Každou chvíli mě ty zatracené hodinky pípaly, že běžím moc intenzivně kromě chvil, kdy se mi zdálo, že se vážně jen ploužím. Ke konci trasy už jsem myslel, že ten přístroj rozšlapu vzteky. Trasu jsem uběhl o deset minut pomaleji než obvykle. Na druhou stranu jsem nebyl zdaleka tak zničený, jako po obvyklém tréninku. I proto jsem vytrval a nechal se dále řídit sporttesterem. Vyplatilo se to, protože jsem už nikdy nebyl druhý den po výběhu přetažený, ale hlavně jsem za půl roku tu samou trasu uběhl o osm minut rychleji, než když jsem ji běžel předtím, než jsem poprvé ty tréninkové hodinky nasadil na ruku. Co však bylo třešničkou na dortu byl fakt, že jsem za ten půl rok zhubl z 95 kg na 80kg.

Takže k hubnutí není potřeba ani drastická dieta, ani dietolog, ale jen rozumný pohyb, který ale musí být pravidelný a dlouhodobý, a rozumná úprava jídelníčku. Nic víc v tom není a kromě vážně nemocných lidí je schopný zhubnout každý. Je to pouze v hlavě a v tom, jestli skutečně chcete. A nedávejte si to jako novoroční předsevzetí. Prostě to jen udělejte.

100kg80kg85kg
Autor: Ivo Peterka | úterý 20.12.2011 15:00 | karma článku: 20,80 | přečteno: 2866x
  • Další články autora

Ivo Peterka

Přepravní služby – vtip vedle vtipu

Poslední dobou s přepravními službami zažívám dost veselých historek, a to jak s těmi tradičními, tak novými a moderními.

28.2.2023 v 5:54 | Karma: 27,69 | Přečteno: 3338x | Diskuse| Ostatní

Ivo Peterka

Jaroslav Bašta - nedemokratický kandidát

Diskuze kandidátů na CNN Prima news a následná diskuze v pořadu paní Wolfové ukázala jednu důležitou informaci - Jaroslav Bašta není demokrat.

5.1.2023 v 1:58 | Karma: 26,55 | Přečteno: 1284x | Diskuse| Politika

Ivo Peterka

Měsíčník - prosinec 2022

V prosincovém měsíčníku se věnuji lékárnám, zácpám v Praze, dětským hračkám a rozvoji naší dálniční sítě.

30.12.2022 v 7:07 | Karma: 0 | Přečteno: 119x | Diskuse| Hyde park

Ivo Peterka

Měsíčník - listopad 2022

Řekl jsem si, že když nestíhám větší témata do blogu, začnu si zaznamenávat věci co mě napadli a jednou za měsíc je hodím do blogu. Čili vlastně deník, nebo měsíčník. Proč něco takového pro sebe nemít. A třeba si to někdo přečte.

10.12.2022 v 6:24 | Karma: 0 | Přečteno: 89x | Diskuse| Hyde park

Ivo Peterka

Pár postřehů k "řešení" pandemie vládou

Toto nebude nijak souvislý a ucelený text. Spíše seznam úvah, které mě napadly v souvislosti s tím, jak vláda přistupuje k řešení situace.

26.2.2021 v 18:59 | Karma: 26,18 | Přečteno: 892x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  16:50

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 111
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1282x
Vystudovaný učitel
Vývojář SW
Levicový liberál (dle výsledku dvou testů)
Amatérský sportovec
Ve starších diskuzích na iDnes mě najdete pod pseudonymem Mustrum Ridcully
Více ...