Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Trnitá cesta za sportovním úspěchem

Chci v tomto článku jen stručně popsat, jak náročná cesta může být i pro amatérského sportovce, který chce dosáhnout relativně nízké laťky ve srovnání s tím, čeho jsou schopni dosáhnout vrcholoví sportovci. Právě teď ve chvíli, kdy probíhá olympiáda mi připadá, že to má smysl.

Celý článek začnu svým příběhem - celkem jednoduchým příběhem o tom, jak těžká pro mě byla cesta k tomu, abych si zaběhl maraton pod čtyři hodiny.

Když jsem v roce 2009 běžel maraton poprvé, měl jsem jediný cíl. Dokončit. Tenkrát jsem poznal, že maraton ke konci bolí, nicméně byl jsem spokojený s časem 4:12:56. Motivoval mě však k novému cíli - dát maraton pod čtyři hodiny.

Vytyčený cíl jsem se pokusil splnit následující rok. Poctivě jsem potrénoval a vydal se na maratónskou trať. Zcela pravidelně se mi dařilo na mezičasech běžet s rezervou na cílový čas a až do třicátého kilometru se mi běželo skvěle. Bohužel na tom třicátém kilometru přišel konec - neskutečným způsobem mě rozbolel vaz v pravém koleni. Do cíle jsem pak doslova došel v čase 4:29:45.

Na následující rok jsem zapracoval na podstatné změně. Přestal jsem běhat tak, jak mě extraměkké boty naučili, a začal jsem běhat přes špičku. Menší zátěž na šlachy a klouby se velmi pozitivně projevila. Nicméně následující rok bylo na maratonu strašlivé vedro a tak jsem dost vyprahlý doběhl do cíle v čase 4:07:12.

Letošní rok jsem ne vlastní vinou spal před maratonem pouhé dvě hodiny, na start jsem se dostal hekticky pět minut před výstřelem, během závodu jsem si musel dvakrát odskočit a přesto se mi podařil čas 3:53:44. Tedy konečně splněný cíl.

Proč tady rozebírám svůj ubohý amatérský výkon? Chci tím dát najevo především to, že na rozdíl od spousty kecalů zde v diskuzích na iDnes vím, že dosáhnout nějakého sportovního výkonu není žádná legrace a i když je člověk perfektně připravený, je spousta věcí, které se mohou zvrtnout a celou snahu naprosto zničit. Popravdě mě skutečně štvou výlevy o výletnících do Londýna tak, jak je například podává kolega blogger Jakub Zeman. Na rozdíl od něj si totiž nemyslím, že by Berdych nebo Štěpánek jeli do Londýna na výlet. Jsem přesvědčený, že tam jeli podat co nejlepší výkon a prostě to při jejich aktuální formě a aktuálním výkonu na kurtu na víc nestačilo. Jenže to se prostě stává. Pouze Kreuziger by snad nejdřív napříště mohl chvíli přemýšlet (či se o to aspoň pokusit), než vypustí z pusy první hovadinu, která ho napadne.

Já fandím všem českým reprezentantům, kterým se podařilo na olympiádu dostat. Tudíž nejenom Petře Kvitové, které bych olympijskou placku ze srdce přál, a dalším medailovým nadějím naší výpravy, ale i těm, kteří si prostě vydřeli limit a přestože asi sotva budou bojovat o medaile jsem rád, že na olympiádě jsou. Budu tedy fandit i Ivaně Sekyrové a Honzovi Kreisingerovi, kteří si vyběhli A-limit na maraton a tudíž si plně zaslouží na olympiádě být a to přesto že lze předpokládat, že Keňankám/Keňanům pravděpodobně nebudou konkurencí. Minimálně to že se tam dostali naznačuje, že vytrvalostní běhy jsou u nás na vzestupu a je dobře, že se tedy mezi maratonci objeví i ti, u kterých budou svítit české vlaječky.

Na závěr si tedy dovolím shrnutí, kde přidám parafrázi části nápisu, který jsem si před lety přečetl v autobuse v Tatrách. Sportovní výkon je něco, na co se lze připravit, ale v den, kdy je ho potřeba podat, je spousta detailů, které mohou veškerou snahu sportovce zhatit. Odsuzovat sportovce za to, že přes veškeré předchozí výkony a přípravu mu nevyšel jeden závod či turnaj, je prostě hloupé. Těm kteří to pochopili děkuji. Těm ostatním už asi nelze pomoci.

Autor: Ivo Peterka | čtvrtek 2.8.2012 7:34 | karma článku: 22,22 | přečteno: 1384x
  • Další články autora

Ivo Peterka

Přepravní služby – vtip vedle vtipu

Poslední dobou s přepravními službami zažívám dost veselých historek, a to jak s těmi tradičními, tak novými a moderními.

28.2.2023 v 5:54 | Karma: 27,69 | Přečteno: 3338x | Diskuse| Ostatní

Ivo Peterka

Jaroslav Bašta - nedemokratický kandidát

Diskuze kandidátů na CNN Prima news a následná diskuze v pořadu paní Wolfové ukázala jednu důležitou informaci - Jaroslav Bašta není demokrat.

5.1.2023 v 1:58 | Karma: 26,55 | Přečteno: 1284x | Diskuse| Politika

Ivo Peterka

Měsíčník - prosinec 2022

V prosincovém měsíčníku se věnuji lékárnám, zácpám v Praze, dětským hračkám a rozvoji naší dálniční sítě.

30.12.2022 v 7:07 | Karma: 0 | Přečteno: 119x | Diskuse| Hyde park

Ivo Peterka

Měsíčník - listopad 2022

Řekl jsem si, že když nestíhám větší témata do blogu, začnu si zaznamenávat věci co mě napadli a jednou za měsíc je hodím do blogu. Čili vlastně deník, nebo měsíčník. Proč něco takového pro sebe nemít. A třeba si to někdo přečte.

10.12.2022 v 6:24 | Karma: 0 | Přečteno: 89x | Diskuse| Hyde park

Ivo Peterka

Pár postřehů k "řešení" pandemie vládou

Toto nebude nijak souvislý a ucelený text. Spíše seznam úvah, které mě napadly v souvislosti s tím, jak vláda přistupuje k řešení situace.

26.2.2021 v 18:59 | Karma: 26,18 | Přečteno: 892x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Odpuzující. Strašit migrací je tak jednoduché, kritizoval Babiše ministr

24. dubna 2024  22:42

Ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) v CNN Prima News vyčetl Andreji Babišovi...

Ukrajinci v branném věku budou moci získat pas jen ve vlasti, rozhodl Kyjev

24. dubna 2024  22:20

Ukrajinská vláda přijala rozhodnutí, podle něhož muži ve věku od 18 do 60 let budou moci získat...

Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci

24. dubna 2024  19:05,  aktualizováno  21:31

Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 111
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1282x
Vystudovaný učitel
Vývojář SW
Levicový liberál (dle výsledku dvou testů)
Amatérský sportovec
Ve starších diskuzích na iDnes mě najdete pod pseudonymem Mustrum Ridcully
Více ...